onsdag 2 september 2009

SJ vandrar övervakningens väg

Så, SJ börjar från och med idag med personliga biljetter. Detta innebär, i korthet, att en biljett kopplas ihop med ditt namn, och att SJs anställda således har rätt att kräva legitimation av sina resenärer. Allt detta görs för att få bort svartabörs-handeln med billiga biljetter. Vad innebär dock detta? Jo, det innebär att vi kan korsa gränser inom EU utan att registreras och kontrolleras, men om jag vill åka från Malmö där jag bor till Norrköping där jag har släkt, då ska min identitet kontrolleras och registreras. Detta kanske inte verkar vara så väldigt allvarligt, men vår rätt att resa vart vi vill i vårt eget land utan att resan registreras måste väl anses väga tungt, eller? Detta blir farligt, eftersom vi riskerar att långsamt (eller med tanke på hur snabbt dessa regler införs på sistone, inte särskilt långsamt) knallar in i ett övervakningssamhälle där allt vi gör registreras och övervakas. Det allra värsta är dock att SJ har fräckheten att påstå att detta görs för resenärernas "trygghet". Detta påminner mig osökt om ett citat från Benjamin Franklin: "Those who sacrifice liberty for security deserve neither".

PS. Benjamin Franklin var dessutom en uppfinnare som inte patenterade sina uppfinningar, han ansåg att sådant skulle man dela med sig av gratis. Det ni :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar