tisdag 6 januari 2009

Mer film

Okej, mer film. Den här bloggen verkar börja handla om det nu, men okej. Idag såg jag Hancock, och jag är inte nöjd. Det är dumt, tycker jag, att i en film ha två helt separata historier vars enda gemensamma nämnare är att de handlar om samma person. Som i Hancock; första delen handlar om att han ska förbättra sin image för att han är alldeles för reckless, oförskämd och ett allmänt asshole. Det avklaras på typ en knapp timme, sen handlar resten av filmen om honom och hans "fru" som tydligen har varit tillsammans till och från i typ 3000 år eller nåt, något som han inte minns på grund av minnesförlust för 80 år sen. Jag antar att de (dvs filmskaparna) var tvungna att få till nån kärlekshistoria eller nåt sånt (alla filmer måste innehålla det för att gå bra på biograferna, så är det bara), men kunde de inte lyckas med det utan att skriva ett crappy manus. Kom igen, jag trodde att det var manusskrivares jobb att skapa bram sammanhängande handlingar! En film som handlar om en avdankad superhjälte som försöker skärpa sig och komma tillbaka skulle ha kunnat bli intressant, men nu behandlas den storyn, som i reklamen till filmen slogs upp som huvudpoängen med filmen, bara som ett intro för den ointressanta andra halvan av filmen som kommer helt oväntat (och inte på ett bra sätt). Inte nöjd som sagt. Dessutom så var det för omotiverade byten i kamerahantering för min smak. Så; Hancock: 2 av 5.

Men jag kanske bara diskriminerar Will Smith för att han är scientolog. Scientologer verkar det vimla av här i Skåne, för övrigt, i alla fall i Malmö. Förra gången vi var här så blev jag och Stina inbjudna till ett möte av nåt skumt Hubbart-fan, den här gången så stod de och sålde böcker och erbjöd gratis "stress-test" vad fan nu det betyder.

Och Stinas yngsta syster döpte just om Stina till Miss Greedy. As you do...

2 kommentarer:

  1. Hancock var en besvikelse. Det är dessutom en rätt knäpp grej, eftersom jag inte hade några förväntningar, så... Den måste ha varit dålig som fan.

    Btw: http://www.youtube.com/watch?v=TLEK0UZH4cs&feature=related

    SvaraRadera